ВОКАЛОТЕРАПІЯ ТА РУХОВА (ТАНЦЮВАЛЬНА) ТЕРАПІЯ ЯК НЕВІД’ЄМНІ СКЛАДОВІ АРТ-ТЕРАПЕВТИЧНОГО МЕТОДУ

Authors

  • Pochynok Yuliia Тернопільський національний медичний університет імені І.Я. Горбачевського https://orcid.org/0000-0002-9073-9321

Keywords:

art-therapeutic method, vocal therapy, motor therapy, dance therapy, music therapy, art (gestalt) therapy, decorotherapy, suggestotherapy

Abstract

Today, the question arises again to what extent it is possible to influence not only personal but also physical development with the help of art. Culture and sport (movement) actively interact not only at the level of therapy with the help of art or aesthetics, but also physical therapy. The question of boundary is important because (especially in dance!) the line between aesthetics, physical culture and art is extremely thin.

We started our project “Experimental Art” in the PC “Berezil” with fine arts and plastic modeling of art objects. In fact, thanks to this combination, we were able to achieve a 3D effect in creating a visual image. A striking example is the work of Olga Kolosha, dedicated to the interpretation of happiness. In fact, such an art object interprets not only the experimental method of performing the work, but also a non-standard way of combining the material into an image.

We used discs, colored paper, stickers, candy wrappers, etc. to achieve this effect in the workshops. The visual experiment was reproduced with the help of paints and non-standard means for painting: pipettes, glitter, nail polish, brasmatics, etc.

In addition, within the framework of master classes of the media laboratory, visual acting exercises from the repertoire of our amateur shadow theater were performed. You can also follow this combination of color, image and movement in the collage. And also to look at what the visual (gestalt) therapy looks like in the picture, which reproduces not only the content, but also the artistic artistic images of the book on paper.

We also offer a dyad of vocal therapy and dance (movement) therapy in the concert hall of the PC “Berezil” within the project “Ternopil Ball”. One of the integral elements of such a dyad is decorotherapy (interior design). A striking example of such a triad (vocal-movement-decor) is the project of Svyatoslav Vakarchuk “Orangery” (https://www.youtube.com/watch?v=efcrP2cp4is, 2021).

In medicine, the use of suggestotherapy, based on methods of influencing humans, is actively used. In particular, the creative tasks of TV Filatyeva proposes to divide into suggestive creative tasks and aesthetic therapy. This classification completely impresses us, because visual (Gestalt) therapy aims to influence others and with the help of such internal influence at the level of associative series of several arts to capture the attention of the target audience. Aesthetic therapy tasks are more concerned with designers who are engaged in interior or exterior decoration therapy and influence the mood and inner state of people who contemplate this design through the prism of aesthetic worldview. In addition, we are impressed by the understanding of the methodology in this context. Indeed, suggestotherapy as a method of folk medicine includes not only the art-therapeutic method as a basic, but also the method of expressive influences, which accumulates perception and reproduction. We managed to understand this difference with the help of abstract experimental art. The method of expressive influences actually prevails in a non-standard view of creativity and its manifestations in the form of art objects or musical works, etc.

Such experiments are of practical importance for existing programs in educational institutions, including medical. The program of the elective course of the Department of Ukrainian Studies of Ivano-Frankivsk Medical University P.Ya. Kuzenka “Medical Subculture” already combines such courses as “Ethics”, “Aesthetics”, “World Civilization”, “Medicine and Art Culture” and disciplines “Culturology”, “Philosophy”, “Religious Studies”. Accordingly, our practical part becomes a logical addition and extension for such training programs.

References

Вознесенська О. Л. Арт-терапія як засіб психо-соціального відновлення особистості / О. Л. Вознесенська // Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. – 2015. – № 4. – С. 28-34. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apspp_2015_4_7

Іванова В. Л. Арт-терапія: проблеми становлення і розвитку / В. Л. Іванова // Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили]. Сер. : Педагогіка. – 2009. – Т. 108, Вип. 95. – С. 43-46. –Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchduped_2009_108_95_9

Квітка Н. О. Вокалотерапія як засіб корекції мовлення дітей з органічними ураженнями ЦНС / Н. О. Квітка // Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. – 2010. – Вип. 1. – С. 132-138. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ooop_2010_1_21

Кутуза Н.В. Феномен впливу в природничих науках: теоретичний огляд / Н.В. Кутуза// Вісник ОУН. Сер.: Філологія. 2018. Т. 23, вип. 2(18). – С. 75-86.

Мартинюк І.А. Патопсихологія. Навчальний посібник. – К.: «Центр учбової літератури», 2008. – 208с.

Маруненко І.М. Анатомія, фізіологія, еволюція нервової системи. [текст] Навчальний посібник/ І.М. Маруненко, Є.О. Неведомська, Г.І. Волковська. – К.: «Центр учбової літератури», 2013. – 184с.

Програма елективного курсу Медична субкультура складена співробітником опорної кафедри українознавства Івано-Франківського державного медичного університету кандидатом мистецтвознавства П.Я. Кузенком/ За редакцією завідувача кафедри – д. філол. н., професора В.А. Качкана. Київ, 2007. – 18с.

Філатьєва Т. В. Творчі завдання художньо-педагогічної спрямованості в системі підготовки фахівців мистецького профілю до роботи в позашкільних закладах освіти [Електронний ресурс] / Т. В. Філатьєва // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. – 2013. – Вип. 21. – С. 190-194. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_016_2013_21_49

Published

2021-10-07

How to Cite

Yuliia , P. (2021). ВОКАЛОТЕРАПІЯ ТА РУХОВА (ТАНЦЮВАЛЬНА) ТЕРАПІЯ ЯК НЕВІД’ЄМНІ СКЛАДОВІ АРТ-ТЕРАПЕВТИЧНОГО МЕТОДУ. Experimental Psychology & Human Sciences, 2(2), 1-14. Retrieved from https://ephs-journal.org.ua/index.php/journal/article/view/5

Issue

Section

Articles